"Mor el músic Joan Saura Martí, figura clau de la improvisació i de l'experimentació a Catalunya.
La música catalana ha perdut una figura clau de la improvisació i de l'experimentació al país amb la mort de Joan Saura Martí als 58 anys. Diuen que les seves cançons són com fotografies que transporten a llocs remots, intrigants i paradoxals, algunes inspirades en haikus, altres fruits de la improvisació.
Joan Saura Martí va aparèixer en escena als anys 70 com a membre fundador del grup Blay Tritono, dins l'anomenada ona laietana. Va participar en grups com ara Trio Local, Les Anciens, l'Orquestra del Caos, el col·lectiu d'improvisadors IBA o Koniec. Va compondre bandes sonores i peces per a dansa i també va treballar amb algunes de les figures més importants de l'escena experimental catalana i internacional".
Podeu escoltar i veure videos de la seva música clicant el seu nom (a dalt) que us durà al seu blog on hi ha penjat tot de material molt interessant.
Tots haureu sentit dir que la música és tant bonica, tant especial, tant important... i el perquè que calgui o es vulgui. Però, en realitat, saps per què la música és tan especial? Què fa que la música sigui molt més que posar la orella?
Avui voldria explicar una de les raons, de les més importants i alhora fantàstiques. Que apropa gent de diferents edats, països, llengües, costums,...
Amb la música podem posar dues persones ben diferents, tant en l'aspecte com en la manera de ser, i poden arribar a unir-se per un objectiu, una meta, la de fer música. Ja sabeu que fer música suposa moltes coses: tenir ganes de treballar, tenir ganes de passar-ho bé mentre es treballa, intentar fer bé les coses, respectar el que fan els altres i no pensar en res per poder-t'ho passar encara millor... I és per això que la música ajuda que les diferències i els problemes s'aparquin per una estona, augmentin les ganes de resoldre-ho i que es pugui fer i viure en pau.
Amb aquest missatge -i molt més- s'enfoca aquests projectes que us vull mostrar. Per una banda a Kinshasa, al Congo, Àfrica. Projecte de superació, esforç, il·lusió i treball espectaculars!
I creuant un mar extensíssim d'històries impressionants, a Veneçuela, ja s'ha implantat un sistema d'ensenyar a les nenes i els nens música, formant una orquestra.
Us deixo l'enllaç d'una associació que treballa amb aquest sistema des d'aquí Barcelona.
I, finalment, un últim exemple on totes les diferències que abans comentava queden apartades totalment. Es tracta de la Orquestra del Divan est-oest en la qual s'uneixen músics palestins, àrabs i jueus. I sabeu per què és tan meravellosa aquesta orquestra? Doncs perquè desgraciadament el poble jueu i el poble palestí porten enfrontats des de fa quasi 100 anys.
Amb tot això, i molt més que no ens allargarem a dir-ho, queda clar que la música té una força i una energia que ens mou més enllà del moviment rítmic de seguir el compàs amb el peu o el cap o del moviment per generar el so en un instrument. La música es viu com el que és, un art noble i pacífic.
Avui, amb els de 2n, hem vist un video d'instruments irreals i curiosos que podeu trobar en aquest blog (cliqueu l'enllaç taronja que acabo de marcar per veure'ls).
Però com veureu no són reals estan fets per ordinador, però són divertits i molt aconseguits. Ens ha servit per veure la manera com es genera el so i, per tant, el perquè de les famílies d'instruments (en aquest cas, la família de la corda pinçada).
A partir d'això he pensat que podria mostrar altres instruments curiosos però reals. És cert que ja he penjat alguna entrada que s'assembla això (com pot ser aquesta) o enllaços com aquest que teniu a l'apartat de Links de la columna de l'esquerra.
El cas és que hem parlat d'un orgue (piano que en comptes de cordes fa el so amb l'aire) però que fa música amb aigua. S'anomena Hydraulophon.
Però aquest és un dels molts, moltíssims, i cada vegada s'inventen més, d'instruments curiosos i, en molts casos, complexos tant en el procés de construcció com el d'interpretació (=la tècnica que es necessita per saber-lo tocar). Us poso un video on es recull alguns d'aquests:
Un cop més, puc tornar a dir que de música se'n pot fer amb qualsevol cosa o objecte mentre i quan es practiqui.